Konserwacja obrazów Ludwika Konarzewskiego
Nasza parafia jest w posiadaniu obrazów przedstawiających: św. Józefa z Dzieciątkiem, św. Annę z małą Marią i św. Stanisława Kostkę otrzymującego Komunię św. od Anioła (oleje na płótnie) znanego artysty malarza, rzeźbiarza i pedagoga plastycznego Ludwika Konarzewskiego (seniora) oraz dwóch feretronów z przedstawieniami: pierwszy – św. Jadwigi Śląskiej pod krzyżem (w zwieńczeniu ramy monogram IHS) i św. Niewiasty (w zwieńczeniu ramy Oko Opatrzności) oraz drugi – Matki Bożej i św. Józefa.
W pierwotnym wystroju kościoła obraz „Św. Anna z małą Marią” wisiał naprzeciw zakrystii, obraz „Św. Józef z Dzieciątkiem” znajdował się w centralnej części lewego bocznego ołtarza a „Św. Stanisław Kostka” pod orłem, który unosił figurę Matki Bożej Królowej Polski w prawym bocznym ołtarzu.
Wszystkie obrazy wymagają renowacji. Jej koszt został wyceniony na 40 tys. zł. Chętnych do wsparcia tego dzieła prosimy o wpłaty na konto parafii z dopiskiem „renowacja”.
nr konta parafii: 82 8454 0001 2073 0052 2065 0002
Każda, nawet najmniejsza cegiełka przyczyni się do ratowania sztuki sakralnej i dziedzictwa naszych przodków, fundatorów kościoła i jego wystroju. Uratujmy te dzieła dla nas i dla przyszłych pokoleń.
Wykonanie renowacji pozwoli aby obrazy, które stanowiły pierwotny wystrój naszego kościoła znów go zdobiły.
Renowacja obrazów i feretronów została zlecona znanemu konserwatorowi Panu Janowi Gałaszkowi, Głównemu Konserwatorowi Muzeum i kierownikowi Muzealnej Pracowni Konserwacji Dzieł Sztuki działającej przy Muzeum Zamkowym w Pszczynie. Pracownia wykonuje kompleksowe prace konserwatorskie, badawcze i projektowe przy obiektach ruchomych z dziedziny malarstwa sztalugowego jak i prace konserwatorskie i rekonstrukcyjne polichromii ściennych i sztukaterii zabytkowych, oraz wyposażenia wnętrz.
Więcej informacji o renowacjach wykonanych przez Pana Jana Gałaszka i o pracowni konserwatorskiej na stronach:
http://www.zamek-pszczyna.pl/?q=node/112
http://www.marcin-cwiklice.pl/index.php/historia
Dokumentacja fotograficzna obrazów przed renowacją:
Ludwik Konarzewski „Św. Józef z Dzieciątkiem”, olej na płótnie. Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Ludwik Konarzewski „Św. Anna z małą Marią”, olej na płótnie. Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Ludwik Konarzewski „Św. Stanisław Kostka otrzymujący Komunię św. od Anioła”, olej na płótnie. Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Feretron „Św. Niewiasta” (w zwieńczeniu ramy Oko Opatrzności”). Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Feretron „Św. Jadwiga Śląska” (w zwieńczeniu ramy monogram IHS”). Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Feretron „Matka Boża”. Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Feretron „Św. Józef”. Stan przed konserwacją. Fot. Jan Gałaszek, maj 2014
Ludwik Konarzewski
Ludwik Konarzewski urodził się 18.08.1885 r. w Wilanowie, zmarł 2.10.1954 r. w Istebnej, został pochowany na cmentarzu przy kościele pod wezwaniem Dobrego Pasterza, w którym wraz ze szwagrem stworzył polichromie i wystrój rzeźbiarski . Edukację artystyczną rozpoczął w 1905 r. w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie uczył się malarstwa, zdobnictwa i malarstwa artystycznego. W tym samym roku z powodu udziału w manifestacjach młodzieży przeciwko caratowi musiał opuścić Warszawę i rodzinę. Przeniósł się do Krakowa gdzie z polecenia rodziny Leona Wyczółkowskiego kontynuował studia plastyczne w Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po ukończeniu w 1910 r. studiów odbył podróż do ośrodków artystycznych ówczesnej Europy: Wiednia, Monachium, Paryża i Rzymu. W 1914 roku ożenił się z siostrą swojego kolegi ze studiów Jadwigą Wałach. W czasie podróży poślubnej, na Mazowszu zastał ich wybuch I wojny światowej, zostali internowani i zesłani w głąb Rosji. Podczas pobytu na zesłaniu Ludwik Konarzewski dużo malował, tworząc prace o tematyce patriotycznej i religijnej. W 1919 roku Konarzewscy opuścili miejsce internowania i udali się do Odessy a w 1920 r. z pomocą miejscowych Polaków przez tzw. „zieloną granicę” dostali się do Lwowa. Ludwik Konarzewski szukał pracy w Lublinie i Warszawie by ostatecznie udać się w rodzinne strony żony na Śląsk Cieszyński. W 1920 r. zamieszkali w Ustroniu a 1922 r. Artysta zakupił ziemię w Istebnej- Andziołówce i wybudował dom. Miejsce to od rosnących nas tam starych buków nazwano Bucznikiem. Przy domu w okresie międzywojennym Konarzewski stworzył warsztaty artystyczne, które z czasem stały się nieformalną szkołą plastyczną, która kultywowała miejscowe tradycje zdobnictwa. Szkoła zajmowała się wytwarzaniem elementów wyposarzenia miejsc użyteczności publicznej i kościołów na terenie całego kraju. Konarzewscy stworzyli w Buczniku lokalny i regionalny ośrodek kultury ze zbiorami dzieł sztuki, które niestety zostały rozgrabione, zniszczone i rozproszone w czasie II wojny światowej gdy właściciele przebywali w Krakowie. Po wojnie Ludwik Konarzewski wznowił działalność szkoły. Miał też pracownię artystyczną w Katowicach, w której zamieszkał w 1946 r. Wraz z synem Ludwikiem juniorem założył ognisko plastyczne w Rydułtowach. Ostatnie lata życia to działalność artystyczna i pedagogiczna z dziećmi i młodzieżą w Rydułtowach i Istebnej.
Więcej informacji o artyście na stronach:
http://www.mapakultury.pl/art,pl,mapa-kultury,129958.html
http://www.istebna.eu/?p=obiektyMore&iObiekt=115
Źródło:
pl.wikipedia.org
mapakultury.pl
zamek-pszczyna.pl
opracowała:
Katarzyna Puc